Roller Coaster Tycoon

Op 12 april 1999 kwam Roller Coaster Tycoon uit in Europa. Twaalf dagen eerder was het al in de Verenigde Staten verkrijgbaar. Het door Chris Sawyer gemaakte computerspel heeft gelijkenissen met het spel Transport Tycoon. Dit komt omdat er bij de ontwikkeling gebruik werd gemaakt van dezelfde engine.

PC_Rollercoaster_tycoon_1999Oorspronkelijk werd de game geschreven voor Windows 95 en 98, maar hij is ook speelbaar op Windows XP. Na enkele aanpassingen is de allereerste RCT zelfs te spelen op Windows Vista en Windows 7. De populariteit was er niet van begin af aan, maar kwam na enkele jaren pas echt opzetten. Daarom bracht de ontwikkelaar twee uitbreidingspakketten en sequels uit.

Bij RCT draait het allemaal om het maken van een eigen pretpark dat zo veel mogelijk enthousiaste bezoekers trekt. Hierbij moet de speler het hele park managen. Hierbij moet hij rekening houden met jaargetijde, financiën, personeel en de publieke opinie. De speler bouwt hierbij niet alleen maar achtbanen, maar moet zorgen dat het pretpark voor een brede doelgroep aantrekkelijk is. De levels in het spel zijn verdeeld in verschillende scenario’s en deze zijn weer opgedeeld in moeilijkheidscategorieën. Naarmate de speler meer tijd steekt in een scenario, komen nieuwe attracties, verbeteringen en andere thema’s beschikbaar, waarmee het park kan worden verbeterd.

RCTpicIn juni 2002 werd het tweede deel in de serie gelanceerd. De grootste verandering was de mogelijkheid om allerlei blokken en muren op elkaar te stapelen. Dit dient dan als decor bij attracties. Veel fans waren niet erg enthousiast over RCT2, omdat het te weinig vernieuwend zou zijn. Ook bij deze versie kwamen er twee uitbreidingspakketten. RCT2 leek geen groot succes te worden, maar bleek uiteindelijk toch de best verkochte game van het jaar.

Ruim twee jaar later kwam deel drie uit, dit keer met een 3D-engine. Hiermee konden spelers achtbanen en attracties zelf berijden. Ook werden er morgen-, middag- en nachtmodussen ingebouwd. Mede hierdoor werd het mogelijk een vuurwerkshow te maken. Chris Sawyer leverde bij dit derde deel enkel advies en werkte niet actief mee aan de game. In augustus 2012 werd RollerCoaster Tycoon 3D aangekondigd voor de Nintendo 3DS.